Kolmården: En vild logotype
Insikt
Kolmårdens Djurpark är en av Sveriges mest välkända och älskade destinationer. Uppdraget bestod i att skapa en symbol som inte bara representerade parken, utan också känslan av att stiga in i djurens värld – ett storslaget och nära möte, lekfullt och fyllt med överraskningar. Logotypen behövde vara enkel och stark, men samtidigt rymma berättelsen om en vild och annorlunda plats.
Lösning
Resultatet blev en symbol där silhuetter av parkens mest ikoniska djur samspelar i negativa och positiva lager – grafisk storytelling, som gestaltar djurparkens kärnupplevelse. Välkommen in i det vilda!
Lösningen fungerar i alla storlekar och medier – från entréskyltar till kartor och online. I samband med lanseringen av den nya grafiska identiteten, skapade scenografen Jerome Signori en monumental entréportal av logoypen, och gjorde den till en rent fysisk upplevelse av början på besöket.
Uppdrag
Søder Reklambyrå tog fram ny logotyp och grafisk identitet.